9 op 10 meisjes toont geen interesse in een beroepssector die smeekt om goede arbeidskrachten en een mooi loon biedt. Hoewel zij-kant dit ontzettend jammer vindt, verbazen de resultaten van het recente onderzoek van de Karel de Grotehogeschool en Telenet naar de keuze voor ICT-studies ons niet helemaal. Waarom? Ze leggen pijnlijk bloot hoe ons onderwijs en de arbeidsmarkt rollenpatronen blijven bestendigen.

"Als ze zien dat ICT het leven van mensen beter kan maken, dan zijn meisjes er wel voor te vinden."

Terwijl een derde van de jongens in het laatste jaar middelbaar onderwijs overweegt om binnen een ICT-richting verder te studeren, denken 9 op de 10 meisjes hier zelfs niet aan. Ze vrezen dat de opleiding veel te technisch is of dat ze over onvoldoende voorkennis beschikken. Bij een op vier speelt het feit dat ICT vooral als een mannenzaak gezien wordt.

Het gevolg? Slechts 11% van de 2.800 studenten die aan onze universiteiten of hogescholen een informaticagerelateerde opleiding volgen, zijn vrouwen. Deze 2.800 studenten zijn trouwens lang niet voldoende om de 9.300 openstaande vacatures binnen de sector op te vullen.

Waarom kiezen zo weinig jongeren, en vooral meisjes voor een sector die werkzekerheid en mooie arbeidsvoorwaarden biedt? Er gaat bijzonder weinig aandacht naar ICT binnen ons middelbaar onderwijs. Hierdoor krijgen jongeren geen realistisch beeld van de sector. De jongens die er toch voor kiezen, zeggen gepassioneerd te zijn door informatica en hebben dus wel een goed beeld van hun toekomstig beroep. Op deze manier versterken ze het beeld als zou ICT een technische mannenzaak zijn, die al een zekere voorkennis vereist. Nochtans is Martine Tempels, senior vicepresident van Telenet for Business en ICT Woman of the Year, ervan overtuigd dat meer meisjes interesse zullen tonen wanneer ze kennis maken met de praktische toepassingen van ICT, zoals e-health en e-learning. ICT hoort volgens haar fun en zeker niet saai te zijn.

zij-kant wees tijdens de Equal Pay Day-campagne van 2012 al op het belang van de studiekeuze voor de loopbaan van vrouwen en mannen. Meisjes blijven kiezen voor typische vrouwenopleidingen die naar typische vrouwenberoepen leiden, net zoals jongens makkelijker in typische mannenberoepen terecht komen. Deze keuzes zijn niet zonder gevolgen voor het latere loon: vrouwensectoren, zoals de zorg, schoonmaak en distributie, worden in het algemeen minder betaald dan de typisch mannensectoren, zoals de bouw, chemie of ICT. We pleiten daarom voor roldoorbrekende studiekeuzes door jongeren. Dit kan gestimuleerd worden door ‘girls and boys days’ in uitgesproken vrouwen- en mannensectoren te houden, door vrouwensectoren te herwaarderen of door ‘harde sectoren’ aantrekkelijker te maken voor meisjes. Het onderwijs dient meisjes en jongens goed te informeren over de impact van hun studiekeuze op hun latere loopbaan. Laat de resultaten van dit onderzoek daarom de ICT-sector aanzetten tot een wijziging van zijn imago en het onderwijs tot een meer aandacht voor informatica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.