zij-verhalen: Anita Roddick

‘Corporate Social Responsibility’, ‘duurzaam ondernemen’ of ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ duiken tegenwoordig her en der op. Wist u dat een van de pioniers in maatschappelijk verantwoord ondernemen een vrouw was?

Anita Roddick zal de geschiedenis ingaan als een van de meest opmerkelijke zakenvrouwen uit de 20ste eeuw. Met the Body Shop slaagde ze erin een succesvolle onderneming met mensenrechtenactivisme te verenigen.

Ze startte haar zaak in 1976 om een inkomen voor zichzelf en haar twee dochters te voorzien, terwijl haar echtgenoot in Zuid-Amerika werkte. Het ging toen om een klein winkeltje dat kwalitatieve huidverzorgingsproducten in kleine, navulbare verpakkingen verkocht. Alles werd in het begin uit noodzaak gerecycleerd, maar milieubewustzijn bleef een belangrijke rol spelen in Roddicks business model. The Body Shop werd een voorloper in ethisch ondernemen. Het was een van de eerste bedrijven die dierenproeven verbood en fair trade met derdewereldlanden promootte.

The Body Shop werd een succesverhaal. Tegen 2004 telde het bedrijf 1.980 winkels, met 77 miljoen klanten wereldwijd. Het werd verkozen tot het op een na meest vertrouwde merk in het Verenigd Koninkrijk en het 28e topmerk in de wereld. Het dankte zijn bekendheid o.a. aan grote campagnes rond maatschappelijke thema’s als huiselijk geweld en HIV/aids. De meest succesvolle champagne was die met Ruby, het model met een maatje meer. Zij was losjes geïnspireerd op Barbie, maar stelde constant onze stereotypen en schoonheidsidealen in vraag.

Roddick zelf werd meermaals met prijzen onderscheiden. In 2003 werd ze door de Queen benoemd tot Dame Commander of the Order of the British Empire. Met boeken als ‘Take It Personally’ (2001) en ‘Business as Unusual’ (2000) toonde ze dat zakendoen ook anders kan en moedigde ze gelijkheid en het beëindigen van de uitbuiting van werknemers en kinderen in ontwikkelingslanden aan.

Nadat in 2004 levercirrose door hepatitis C werd vastgesteld, besloot Anita Roddick haar vermogen van zo’n 104 miljoen dollar aan liefdadigheid weg te schenken. Een deel van dat geld ondersteunde de uitbouw van Littlehampton College, een van de grootste secundaire scholen in Engeland, tot een gespecialiseerde ‘Business and Enterprise’ school. Leerlingen worden tijdens ‘Roddick Days’ actief gestimuleerd om iets terug te doen voor hun gemeenschap. Op die manier zorgde Anita Roddick ervoor dat de ondernemers van morgen bedrijfs- en maatschappelijke winst op elkaar blijven afstemmen.

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.