Michaelina_wautier-triunfo_de_baco

Zij-verhaal: Michaelina Wautier

Michaelina WautierGetalenteerd, vrijgevochten en ambitieus. Eigenschappen die van toepassing zijn op heel wat hedendaagse kunstenaressen. Niet zo in de 17de eeuw, waar vrouwen in de kunst niet op een glazen maar een betonnen plafond stootten. Uitzondering op de regel is de Belgische Michaelina Wautier. Deze leading lady van de barok schittert nog tot zondag in het MAS in Antwerpen.

Haar doeken tonen een dermate superieure techniek, dat men weigerde te geloven dat een vrouw ze gemaakt had. Ziedaar het lot van een zeventiende eeuwse schilderes. Michaelina Wautier, tijdgenote van Rubens, werd door de geschiedenis dan ook totaal vergeten. Dankzij het lange speurwerk van kunsthistorica en curator van de tentoonstelling Katlijne Van der Stighelen komt daar nu verandering in. Een dertigtal doeken werden bij privéverzamelaars teruggevonden, het echte oeuvre is mogelijk nog veel omvangrijker.

Single in the city

Over de kunstenares is weinig geweten, maar zeker is wel dat ze een opvallend parcours heeft gereden. Michaelina Wautier werd geboren in Bergen in 1604 in een nest met acht broers. Toch slaagde ze erin om te gaan studeren. Dat blijkt uit haar werken, doordrongen van symboliek en mythologie. Kort na 1640 vestigde ze zich samen met haar jongere broer, de schilder Charles Wautier, in Brussel. Ze trouwde nooit en bleef kinderloos.

Alle registers

Aan sociale normen leek Michaelina lak te hebben. In tegenstelling tot de zeldzame vrouwelijke collega’s, specialiseerde ze zich niet in één genre maar trok ze alle registers open. Tot haar oeuvre behoren stillevens, portretten en zelfs historiestukken op groot formaat, iets waaraan vele mannelijke schilders zich niet eens waagden.

Lak aan fatsoen

In haar meesterwerk, de Triomf van Bacchus, toont Michaelina haar precieze kennis van mannelijk naakt, en dat in een tijd dat vrouwen niet naar model mochten schilderen. Zichzelf beeldt ze in de dronken Bachusstoet af als een half ontblote nimf. Het monumentale doek van bijna vier meter lang is het absolute pronkstuk van de tentoonstelling.

‘Michaelina, de leading lady van de barok’ is nog te bewonderen tot en met 2 september.

Info en tickets: www.mas.be

Geplaatst in Nieuws, slider en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.