zij-verhaal: Houda Benyamina

www.ouest-france.fr

www.ouest-france.fr

Tu as du clito”, oftewel: je hebt clitoris aan je lijf. Je moet het maar durven zeggen aan de paus van de Quinzaine in Cannes. Houda Benyamina, de regisseuse die in de Zuid-Franse badstad met de Caméra d’or ging lopen, trok zich er geen ander lichaamsdeel van aan. De Frans-Marokkaanse hield een ongecensureerd pleidooi voor woman power, vuist in de lucht, sisters in crime aan haar zijde.

Cannes nous appartient, Cannes est à nous!” Na het vurige betoog voor equal pay van Patricia Arquette tijdens de uitreiking van de Oscars in 2015, waait er een feministische wind door filmfestivals. In Cannes was het Houda Benyamina, 35-jarige regisseuse van Frans-Marokkaanse origine, die stof deed opwaaien. Na het ontvangen van de Caméra d’or voor haar film Divines, beklom ze het podium met haar actrices en zong ze vijf minuten lang de lofzang van de vrouw.

Des femmes, des femmes, des femmes” riep de dolgelukkige winnares uit. In haar toespraak pleitte ze voor meer diversiteit in het mannelijke filmbastion. Dat Houda de prijs had mogen ontvangen van regisseuse Catherine Corsini vond ze dan ook “une tuerie”. Dat is positief bedoeld, voor de duidelijkheid.  Net als de “tu as du clito”-quote uit haar film – een vervrouwelijking van het meer gangbare “tu as des couilles”- waarmee ze de artistiek directeur van de Quinzaine des Réalisateurs bedankte.

Selfmade woman

Het stond nochtans niet in de sterren geschreven dat Houda Benyamina ooit de slotceremonie van Cannes zou bepalen. Geboren in de Parijse banlieue, reeg ze in haar jeugd vuile klusjes en rotjobs aaneen. Ze schopte het tot lerares haartooi maar koos dan toch voor een opleiding aan de acteurschool Erac. Net als onze eigenste wonderboys Adil El Arbi en Bilall Fallah blinkt deze jonge Française niet alleen uit in culot en een vrank putain-discours, maar gebruikt ze haar roots en eenvoudige komaf ook als springplank om de filmwereld te bestormen. Want die moet, aldus haarzelf, dringend hervormd worden.

Meer clitorissen

Houda’s pleidooi voor meer vrouwen in de filmindustrie werd door het publiek enthousiast onthaald. Ze legde dan ook de vinger op de wonde. Enkel een handjevol actrices en regisseuses sleepte een Cannes-nominatie in de wacht, en slechts drie vrouwen keerden met een prijs terug. “Il faut poser nos clitoris sur la table!”, riep de regisseuse dan ook uit tijdens de Women in Motion-talks in de coulissen van het festival. Dat ze feminist is, wil ze echter niet gezegd hebben, al bulken niet alleen haar uitspraken maar ook haar nieuwste film van het f-woord. Het feminisme wordt vaak beschouwd als een belediging in Frankrijk, verduidelijkt Houda, die het liever houdt op ‘humanist’.

Meer kleur

Naast meer vrouwen streeft Houda ook naar meer kleur. Ze richtte mee het project 1000 VISAGES op, dat als doel heeft meer diversiteit in de Franse cinema te brengen. 1000 VISAGES biedt jongeren in de achtergestelde buurten vormingen rond acteren, scenarioschrijven of regisseren aan. Zo ontstond ook de kleurrijke set van Divines, waarbij een meisje uit een Roma-kamp en een dochter van de imam besluiten om in de voetsporen te treden van de gerespecteerde ‘dealster’ van hun cité. Hoewel hun leven zich afspeelt tegen een achtergrond van drugs en armoede, weigeren de meisjes zich neer te leggen bij deze miserie. They kick some ass, net als hun bedenkster.

Geplaatst in Nieuws, slider en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.