zij-kant presenteert ultrastereotiepe spot voor Equal Pay Day 2015

Equal Pay Day zou Equal Pay Day niet zijn zonder een spraakmakende webspot. Dit jaar lanceren zij-kant en ABVV een commercial die barst van de clichés. Althans op het eerste gezicht…  Ontdek wat vrouwen écht willen en bekijk/deel de spot via equalpayday.be! Op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart voeren zij-kant en ABVV onder het motto #SpeakUpEPD actie in diverse steden en op openbare plaatsen.

Nieuwe cijfers

De cijfers bewijzen het: vrouwen verdienen vandaag in België een vijfde minder dan hun mannelijke collega’s. Het gemiddelde brutomaandloon van vrouwen in de privésector ligt 20% lager dan dat van mannen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers over de lonen in 2012. Daarom valt Equal Pay Day dit jaar op 14 maart. Vrouwen moeten immers 73 dagen langer werken om hetzelfde te verdienen als wat mannen het afgelopen jaar verdienden. Vorig jaar viel Equal Pay Day vier dagen later in het jaar. “De loonkloof verkleint, maar aan dit tempo duurt het nog 32 jaar vooraleer de grootste discriminatie tussen vrouwen en mannen is weggewerkt”, zeggen zij-kant en ABVV. “Zo lang willen we niet meer wachten. We moeten zorgen dat op structureel niveau de loonkloof wordt verkleind door de toepassing van de loonkloofwet. Maar we moeten ook sensibiliseren en vrouwen en mannen de mogelijkheden geven om zorg en werk beter te verdelen”, zeggen de Equal Pay Day-organisatoren. Vandaar de campagne #SpeakUpEPD.

What women really want

Voor het Equal Pay Day-filmpje gingen zij-kant en ABVV ook dit jaar in zee met communicatiebureau mortierbrigade. Samen met productiehuis Caviar en het interactieve marketingbureau MediaMonks is het resultaat een technisch hoogstandje met een dubbel verhaal. De Britse actrice Rachel Donovan prijst in een stereotiepe commercial een wasmiddel aan. Wie verder kijkt en de wasmachineknop in het filmpje omdraait, ziet wat zij in werkelijkheid en zonder de voice over zegt: de undubbed truth over wat vrouwen écht willen. Het filmpje is op maandag 9 maart te zien op VTM (in het reclameblok voor het Nieuws, en in de reclameblokken tijdens Familie en Beat da Bompaz). Vanaf vandaag kan je het eveneens bekijken op equalpayday.be

Traditionele rolpatronen blijven grote boosdoener

De boodschap in de webspot is duidelijk: voor de elfde editie van Equal Pay Day binden ABVV en zij-kant de strijd aan met traditionele rolpatronen. Een groot deel van de loonkloof is immers te wijten aan het grote aantal deeltijdse werkende vrouwen. Meer dan 4 op de 5 mensen die deeltijds werken zijn vrouw. 46% van alle vrouwelijke loontrekkenden werkt deeltijds, tegenover slechts 10% van de mannelijke.

De loonkloof bij de brutomaandlonen in de privésector (voltijds én deeltijds werkenden samen) bedraagt 20%, terwijl de loonkloof bij de bruto-uurlonen van wie voltijds werkt in elf jaar tijd daalde van 15% naar 6%. Bij voltijds werkenden is de loonongelijkheid dus bijna met twee derde verminderd. Hier gaat het verkleinen van de loonkloof beduidend sneller.

Pas de loonkloofwet toe

De loonkloofwet dateert van 2012, de uitvoeringsbesluiten van 2014. De wet is nog te recent om haar impact en efficiëntie volledig te kunnen evalueren. Daarom is het belangrijk te concentreren op haar correcte en integrale uitvoering. Transparantie is daarbij een sleutelwoord. De loonkloof moet een permanent thema worden binnen het sociaal overleg, functieclassificaties moeten verplicht herzien worden en genderneutraal gemaakt en de bemiddelaar in ondernemingen moet in alle onafhankelijkheid kunnen handelen bij onduidelijkheid en conflicten over de loonongelijkheid.

Campagnemateriaal

Net zoals actrice Rachel Donovan roepen zij-kant en ABVV vrouwen en mannen op om te laten horen wat vrouwen vandaag écht willen. Affiches en postkaarten ondersteunen de #SpeakUpEPD-campagne. Vrouwen willen meer, want zij zijn hun pietluttige loon meer dan beu.

Stickers en omslagfoto’s met quotes voor Facebook en Twitter voor zowel vrouwen (“In bed zijn mannen ook 20% sneller klaar. Verdienen ze daarom 20% meer?”) als mannen (“Ik verdien 20% meer dan vrouwen om op Facebook naar vrouwen te kijken”) roepen op om de loonkloof te dichten.

Actiedagen

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart organiseren zij-kant en ABVV hun Equal Pay Day-acties op diverse plaatsen in Brussel en Vlaanderen. Voor een update van de concrete uren en locaties, zie equalpayday.be

#SpeakUpEPD:

  • Bekijk op speakup.equalpayday.be/video de interactieve webspot What women really want. Draai aan de wasmachineknop voor de undubbed truth…
  • Update je Facebook- of Twitteromslagfoto met één van de quotes (te downloaden via de spot)
  • Bestel de affiches en postkaarten met stickers in de Equal Pay Day-shop
  • Lees hier ons uitvoerig persdossier over de loonkloof v/m en onze aanbevelingen voor een grotere loongelijkheid

Twitter: #SpeakUpEPD @equalpaydayBE
Facebook: www.facebook.com/equalpaydaybelgium

 

 

Geplaatst in Nieuws, slider en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.