Naaisters wachten op leefbaar loon

Meer dan een jaar geleden berichtten we over de ramp in de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh. Meer dan 1127 mensen lieten daarbij het leven. De ngo Schone Kleren schoot meteen in actie en eiste nogmaals veilige arbeidsomstandigheden en een degelijk loon voor de 60 miljoen werknemers in de kledingindustrie. Een aantal grote kledingmerken ondertekenden de ‘Bangladesh Fire and Building Safety Agreement’, waarin  onafhankelijke veiligheidsinspecties, verplichte renovaties en reparaties van de werkplek en een belangrijke rol voor de werknemers en de vakbonden staan opgetekend.

Schone Kleren ging verder en onderzocht wat de bedrijven deden om een leefbaar loon voor hun textielarbeid(st)ers te garanderen. Ze stuurde een enquête naar 18 Belgische en 37 internationale kledingbedrijven. Hun vaststelling: geen enkel van de onderzochte bedrijven garandeert vandaag een leefbaar loon aan de kledingarbeid(st)ers in hun toeleveringsketen. Zowel in Azië, Oost-Europa, Turkije als Noord-Afrika ligt het loon ruim onder een leefbaar loon, terwijl kledingmerken miljardenwinsten boeken.

Veel bedrijven willen de gegevens over hun productielanden en de lonen die door hun toeleveranciers betaald worden vertrouwelijk houden. Schone Kleren vraagt daarom in de eerste plaats meer transparantie over de toeleveringsketen van grote merken.

Gelukkig ziet Schone Kleren ook enige vooruitgang. Zes bedrijven baseren zich op een objectief, duidelijk gedefinieerd en geloofwaardig cijfer om het leefbaar loon te berekenen voor de landen waarin ze hun kleren laten produceren. Dit cijfer wordt intern gebruikt om de doelstellingen rond een leefbaar loon te meten. Enkele andere bedrijven isoleerden de loonkosten uit de kostenpost van hun producten. Zij testen nu de impact van kleine loonsverhogingen op de prijs van hun product. Die is niet zo groot als bedrijven vaak doen geloven. Een kledingarbeid(st)er ontvangt minder dan 1% van de prijs die jij voor een t-shirt betaalt.

zij-kant steunt de Schone Kleren-campagne. Bekijk zeker het rapport ‘Wij willen schone kleren! Gemaakt aan een leefbaar loon’. Ontdek wat jouw lievelingsmerk doet om de werkomstandigheden van arbeid(st)ers te verbeteren. Wie weet stap je volgende keer een andere winkel binnen.

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.