#Jaloersepoes sensibiliseert over jaloezie bij koppels

jaloersepoes-jaloezieOnderzoek toont aan dat jaloezie vaak aan de basis ligt van partnergeweld. Daarom is het belangrijk om paal en perk te stellen aan jaloers gedrag.  Dat is niet vanzelfsprekend, want veel (jonge) koppels zien jaloezie als een teken van liefde. Met de lancering van een campagne, een jaloezietest en een filmpje willen vrouwenorganisaties zij-kant en VIVA-SVV en de Beweging tegen Geweld – vzw Zijn vooral jongvolwassenen wijzen op de signalen en gevaren van jaloezie. In de hoofdrol van de campagnespot: een kat.

Jaloezie komt vaak voor bij jonge koppels. Dat blijkt onder meer uit onze digitale relatietest die meer dan 5.000 respondenten in 2015 invulden. 35% van de respondenten zei toen dat hun partner soms hun sms’jes, e-mails en Facebookberichten leest en er nieuwsgierige vragen over stelt. 8% ging nooit iets drinken met iemand anders omdat de partner dit niet oké vindt. zij-kant, VIVA-SVV en vzw Zijn lanceren nu een campagne met een jaloezietest om deze resultaten verder uit te diepen en te onderzoeken hoe jaloers partners in hun relatie zijn.

Virtueel partnergeweld versus liefde

Jaloers gedrag is niet onschuldig. Uit eerder onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat bijna de helft van de jongeren extreem jaloerse gedragingen stelt, zoals online profielen controleren of systematisch berichten sturen om te controleren waar de partner uithangt. Dit virtueel partnergeweld komt vaak voor.

Toch herkennen adolescenten dit jaloerse gedrag niet als een vorm van geweld. Een onderzoek van de Franse Gemeenschap wijst uit dat 38 procent van de jongeren jaloezie ziet als een bewijs van liefde. Vooral de jongens en meisjes die slachtoffer of dader zijn van geweld, gaan akkoord met die stelling. “Jaloezie kan een relatie zwaar onder druk zetten, zeker wanneer ze leidt tot controlegedrag”, zeggen de drie organisaties. Daarom lanceren ze een campagne met een jaloezietest en een ludiek filmpje dat aantoont hoe ver jaloezie kan gaan.

Om te onderzoeken hoe jaloers partners en in het bijzonder jonge koppels ten opzichte van elkaar zijn, ontwikkelden de drie organisaties een online test die peilt naar de verschillende vormen van jaloezie:

  • Reactieve jaloezie = jaloers zijn omwille van een concrete aanleiding, bv. als er iemand nauw persoonlijk contact heeft met je partner (normale vorm).
  • Angstige jaloezie = bang zijn dat je vriend(in) je zal bedriegen of verlaten (ongezonde vorm).
  • Preventieve jaloezie = jaloers zijn zonder aanleiding en als controlegedrag, bv. om te voorkomen dat je vriend(in) je zou kunnen bedriegen of verlaten (ongezonde vorm).

Jaloerse Jonas en zijn Lady

Hoe dwaas jaloezie kan zijn bewijst het confronterende filmpje, dat productiehuis Wenneker realiseerde voor de campagne. De virale spot met een poes in de hoofdrol en haar baasje, acteur Jan Van den Bosch, toont de absurditeit van jaloezie en zet zo mensen aan het denken. Het filmpje legt de link naar de jaloezietest, waar partners  kunnen nagaan hoe jaloers ze zelf zijn. De organisatoren van de campagne willen hiermee vooral jongvolwassenen een spiegel voorhouden, wijzen op de nefaste gevolgen van jaloezie en tips aanreiken om te reageren op een jaloerse partner.

Alle info vind je op de campagnewebsite www.horenzienenpraten.be

Geplaatst in Nieuws, slider en getagd met , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.