Internationale Mannendag 19 november 2013

Mannen, word feminist!

zij-kant geeft naar aanleiding van Internationale Mannendag het feminismevirus door. Omdat het niet alleen goed is voor vrouwen, maar ook voor mannen.

Vind je ook dat:

  • meisjes en jongens beiden een goede opleiding verdienen?
  • het werk van vrouwen evenveel waard is als dat van mannen?
  • een vrouw ongehinderd op straat moet kunnen wandelen, ongeacht de lengte van haar rok?
  • vaders net zo goed voor kinderen kunnen zorgen als moeders?

Ja? Je lijkt feminisme opgelopen te hebben. Geen paniek. Feminisme streeft naar de gelijkheid van vrouwen en mannen en is goedaardig. U wordt er zelfs als man beter van. Wat dacht u bijvoorbeeld van een beter evenwicht tussen uw job en uw privéleven? Of van zeer gemotiveerde collega’s, omdat ze hetzelfde loon en dezelfde loopbaanmogelijkheden als jijzelf krijgen?

Andere symptomen kunnen zijn:

  • een evenwichtige verdeling van taken in het huishouden;
  • vrouwen in managementfuncties;
  • vaders die hun kinderen aan de schoolpoort opwachten.

Op lange termijn kan feminisme leiden tot:

  • een hogere levensverwachting bij mannen;
  • minder zelfdodingen bij mannen;
  • minder geweld tegen vrouwen en mannen;
  • betere relaties tussen vaders en kinderen en tussen partners.

Feminisme is een epidemie die zich langzaam maar zeker over onze wereldbol verspreidt. Aanvankelijk ging het om enkele afzonderlijke gevallen, zoals het vrouwenstemrecht in Nieuw-Zeeland (1893) en Finland (1907). Het wordt al een tijdje in België gesignaleerd. De laatste decennia breekt het overal door.

Deze ontwikkelingen boezemen sommigen angst in, maar wetenschappers benadrukken dat ze volledig goedaardig zijn. Zij voeren verder onderzoek naar de oorzaken, de verspreiding en de gevolgen van dit fenomeen voor mannen.

Kan feminisme gestopt worden? Wellicht niet. Men probeerde het met man en macht te bestrijden, maar er lijkt geen houden meer aan. Feminisme zal zich blijven verspreiden tot volledige gelijkheid tussen vrouwen en mannen bereikt is. zij-kant draagt hiertoe bij. Tijdens Internationale Mannendag roepen we daarom mannen op: word feminist!  Want in onze strijd voor gelijkheid zijn vrouwen en mannen immers elkaars bondgenoten.

Omdat niet alle virussen even onschuldig zijn als het feminismevirus, kan je je maar beter beschermen deze winter. Daarom geeft zij-kant een uniseks pakket met een warme muts en sjaal weg. Like, deel of retweet tot 24 november 2013 ons statement “Ik ben feminist m/v” op Facebook en Twitter en maak zo kans op ons winterpakketje.

Lees ook onze opiniestukken over Internationale Mannendag (2011 en 2012).

Geplaatst in Nieuws.

2 reacties

  1. Mannen gedragen zich online hetzelfde als vrouwen

    Kledingwebshops het meest populair – onder vrouwen EN mannen

    15 november 2013 – Onderzoek van Solden.be onder 3401 bezoekers blijkt dat mannen en vrouwen geïnteresseerd zijn in kortingen voor dezelfde soort webshops. Zowel mannen als vrouwen tonen de meeste belangstelling voor websites die kleding aanbieden.

    Tegen de verwachting in bezochten mannen relatief gezien bijna net zo vaak webshops die kleding verkopen als vrouwen. Van alle bezoekers ging ruim 70 procent naar kledingwebshops, voor mannen lag dit percentage op 58 procent en voor vrouwen op 57 procent. Overigens komen er meer vrouwen dan mannen op Solden.be. Hieruit kan geconcludeerd worden dat vrouwen vaker online shoppen dan mannen, of dat vrouwen vaker naar aanbiedingen en kortingscodes op zoek zijn.

    Kledingwebshops blijken populairst
    Na de kledingwebshops is het warenhuis Bol.com bij mannen en vrouwen het meest in trek. Vervolgens werd er vooral naar webshops gesurft die fotoartikelen verkopen. Het op drie na populairste onderdeel verschilt wel voor mannen en vrouwen. Mannen gaan naar telecomwebshops en vrouwen naar speelgoedwinkelwebshops. De producten die mannen en vrouwen uiteindelijk in de webshops aanschaffen verschillen natuurlijk wel aanzienlijk. Zo zullen vrouwen wellicht veel boeken en dvd’s kopen bij Bol.com, terwijl mannen er de nieuwste game aanschaffen.

    Mannelijke 65 plusser vaakst over tot aankoop
    Opmerkelijk is dat de jongste generatie, die toch met een laptop in de wieg geboren is, niet het actiefst bleek te zijn op de aanbiedingswebsite. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de jongste generatie minder te besteden heeft en daarom minder winkelt. De meeste mannelijke en vrouwelijke bezoekers zijn tussen de 25 en de 34 jaar oud. Ook verrassend veel 65-plussers kopen online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.