zij-kant klaagt aan dat jobadvertenties te weinig genderneutraal zijn!

krantenscreening De progressieve vrouwenbeweging zij-kant hoopt dat werkgevers en adverteerders in 2007 alvast één goed voornemen in de praktijk brengen: hun werkaanbiedingen meer sekseneutraal maken. Veel jobadvertenties in nationale en regionale kranten blijken doorspekt te zijn met genderspecifieke formuleringen.

zij-kant kwam tot deze vaststelling na een uitgebreide screening van de regionale weekbladen uit alle Vlaamse provincies over een tijdspanne van twee weken en de nationale jobkranten over een periode van één maand. In het totaal werden 32 regionale kranten en 9 nationale kranten onder de loep genomen, goed voor een totaal van 8.119 jobadvertenties. De resultaten spreken voor zich: bijna 1 op 10 jobadvertenties in de regionale weekbladen is niet sekseneutraal geformuleerd, ondanks een wettelijke regeling terzake.




zij-kant, die samen met ABVV-vrouwen organisator is van de jaarlijkse Equal Pay Day, de dag voor meer loongelijkheid, vindt dat er meer werk moet gemaakt worden van gelijke kansen voor vrouwen en mannen op de werkvloer. Maar loongelijkheid v/m kan maar echt gerealiseerd worden als vrouwen en mannen ook op gelijkwaardige basis toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Deze gelijke toegangskansen worden onder meer vertaald in sekseneutraal taalgebruik in personeelsadvertenties. Een wet die al dateert van 4 augustus 1978 (BS 17/08/1978) verbiedt elke geslachtsgebonden discriminatie wanneer ze betrekking heeft op de toegang tot het arbeidsproces, op arbeidsvoorwaarden, werkaanbiedingen en advertenties. Deze wet is gebaseerd op de Europese richtlijn nr. 75/207/EEG van 9/2/1976. Deze regeling werd nog eens verfijnd in de wet van 7 mei 1999 op de gelijke behandeling van mannen en vrouwen en op regionaal niveau in het decreet van 8 mei 2002 ‘houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt’.

zij-kant wil met deze krantenscreening een bewustmakingseffect creëren, in de eerste plaats bij werkgevers, maar ook bij de verantwoordelijke uitgevers en de overheid. Een genderneutraal personeelsbeleid begint immers al van bij de recrutering.
Het rapport bevat naast een uitgebreide analyse van de jobadvertenties en een overzicht van de wettelijke regeling terzake, ook aanbevelingen voor adverteerders om hun werkaanbiedingen op een correcte sekseneutrale manier te formuleren.

Het rapport: v/m-krantenscreening 2006 vindt u door te klikken op het onderstaande PDF-document, getiteld 'krantenscreening zij-kant'.

Meer info:
Vera Claes, nationaal secretaris zij-kant, 0477/65.54.63,
vera.claes@zij-kant.be
Truus Barremaecker, stafmedewerkster zij-kant, 0498/12.83.69, truus.barremaecker@zij-kant.be
Kijk ook https://www.equalpayday.be na.

persbericht_kranten
krantenscreening_zij-kant


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.