Shitty jobs, onze Equal Pay Day-spot van 2019, heeft brons gewonnen op de Creative Belgium Awards in de categorie ‘film’. 

Elk jaar worden de belangrijkste prijzen voor creatieve reclame in ons land uitgereikt tijdens de Creative Belgium Awards. Ook dit jaar sleepte onze Equal Pay Day-spot een beeldje in de wacht.

Shitty jobs, de clip uit 2019, werd gerealiseerd door communicatiebureau mortierbrigade en productiehuis Czar. Ze gingen aan de slag met het clichébeeld van de ‘Manly men’ die met plezier dag in dag uit de meest extreme ‘shitty jobs’ doen, maar thuis de taken niet opnemen. Deze boodschap is natuurlijk doordrongen van ironie, zo maken de originele, ‘ongekuiste’ werksituaties duidelijk.

De spot brengt zo de ongelijke verdeling van arbeidstijd onder de aandacht. Veel mannen doen de meest diverse voltijdse jobs alsof hun leven ervan afhangt. Daarnaast blijven de vuile luiers, de zieke peuters, de opvangstress en de overvolle wasmand hoofdzakelijk een vrouwenzaak.

De loonkloof v/m heeft dan ook veel te maken met een verschillend arbeidsregime: bijna de helft van de werkende vrouwen is een deeltijder (44%), tegenover slechts 11% van de werkende mannen. Huishouden en kinderen blijven duidelijk een vrouwenzaak, waardoor vrouwen structureel minder verdienen dan mannen. zij-kant vindt dat iedereen recht heeft op een voltijdse baan, en een voltijds loon. Tijd om de taken evenwichtiger te verdelen!

 

Bekijk de spot hier:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.