Mooie kleren zijn daarom nog niet schoon

Vera-getuigtVandaag start de Fashion Revolution Week (24-30 april). zij-kant schaart zich achter de Schone Kleren Campagne van FOS en vraagt aandacht voor de mensonwaardige omstandigheden in de textielfabrieken en het seksisme waarmee de arbeidsters te maken krijgen.

Kleren tonen wie je bent of wil zijn. De laatste decennia is de mode-industrie in een stroomversnelling geraakt. Vroeger had België een grote textielindustrie met fabrieken van Levis en Lee. Maar de toenemende mondialisering zorgde ervoor dat multinationals zich gingen verplaatsen naar lageloonlanden. In de jaren 70 en 80 verlieten de meeste bedrijven dan ook het land. Tegenwoordig worden Levi’s broeken gemaakt in 640 bedrijven in 44 landen.

Complexe keten

Grote winkelketens en –merken besteden alles wat duur is bij het maken van kleding uit. De aankoop van materialen en de fabricage zijn meestal de taak van kleine toeleveranciers. Die toeleveranciers besteden op hun beurt werk uit aan kleine onderaannemers. Hierdoor verliest men het zicht op de herkomst van het textiel en de manier waarop de kleding gemaakt wordt.

De kledingmerken verwachten van de toeleveranciers steeds meer voor minder geld in minder tijd. Die druk leidt tot schrijnende arbeidsomstandigheden voor de kledingarbeiders. De verantwoordelijkheid wordt telkens doorgeschoven. De onderaannemers wijzen naar de grote merken. De kledingmerken op hun beurt naar de moordende concurrentiestrijd door de fast fashion. Wat vandaag nog hip is, heeft morgen alweer afgedaan. Op deze manier wordt kledij een wegwerpproduct.

In de kledingfabrieken werken de werknemers intussen in onveilige gebouwen en aan hongerlonen. Vooral vrouwen en kinderen krijgen het hard te verduren. Onze kleren mogen dan spotgoedkoop zijn, de werknemers dragen de ware kosten.

Vakbondsstrijd

Wereldwijd zetten vakbonden zich in om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Maar in sommige landen is er zelfs geen vakbondsvrijheid. Een mondiale productieketen vereist daarom een internationale aanpak. Maar de verandering zal ook vanuit de kledingmerken zelf moeten komen. Een wetgevend kader is nodig, waarbij vakbonden kunnen waken over de naleving.

Gelukkig eisen meer en meer consumenten schone kleren. Een aantal grote merken is transparanter geworden, maar er is vaak een kloof tussen het duurzame imago en de praktijk.

Schone Kleren Campagne

Via de Clean Clothes Campaign werken vakbonden en ngo’s van overal ter wereld samen. FOS en ABVV zetten zich in voor de Belgische poot: de Schone Kleren Campagne. Ze bundelen de krachten en waken over de arbeidsomstandigheden in productielanden.

zij-kant doet mee!

Vicky-getuigtzij-kant steunt de Schone Kleren Campagne van FOS. Om de aandacht te vestigen op de herkomst van onze broeken en T-shirts, gingen onze nationaal secretaris en onze ondervoorzitster voor de Fashion Revolution Week op de foto. Vera Claes en Vicky Corbeels eisen zo een eerlijk loon en veilige werkomstandigheden in de textielfabrieken.

Ook ging zij-kant vorige maand in gesprek met Marta Guadalupe Zaldaña Hernández uit El Salvador. De vakbondsleidster vertelde over het zware leven in de maquila’s, de bedrijven in de Centraal-Amerikaanse vrijhandelszones die vrijgesteld worden van allerlei belastingen en reguleringen. Misbruik en uitbuiting zijn er dagelijkse kost. Ook Marta was ooit ‘maar’ een vrouw die te maken kreeg met seksuele intimidatie op de werkvloer. Na uit een diep dal te zijn geklommen, vecht Marta nu als vakbondsleidster voor arbeidsrechten en gendergelijkheid. Lees haar verhaal hier.

(bron: FOS)

Geplaatst in Nieuws, slider.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>