Pink tax: vrouwen betalen meer voor hetzelfde product

Scheergel voor vrouwen kost 1,8 euro meer dan dezelfde gel in een blauwe bus. Een stoere jongensfiets is 20 euro goedkoper dan een roze exemplaar. En zo zijn er tal van producten waarvoor vrouwen meer betalen dan mannen. Deze ‘pink tax’ is gebaseerd op stereotypen en dus ronduit discriminerend.

Vandaag vind je op KnackWeekend.be een onderzoek van Chef Lifestyle Katrin Swartenbroux naar de pink tax, oftewel gegenderde prijzen. Voor heel wat artikelen moeten vrouwen immers meer betalen dan mannen. Neem nu een deoroller van Sanex. Voor dezelfde hoeveelheid deodorant betalen mannen 1,75 euro minder dan vrouwen. Of scheermesjes: een mesje van Wilkinson Sword kost 1,68 euro meer als het in een roze pakje zit. Deze prijsverhoging wordt echter subtiel verpakt: een volledig pakje scheermesjes voor mannen kost 26,49 euro (acht stuks), de vrouwelijke versie maar 14,99 euro (maar bevat dan ook slechts drie stuks). Gillette scheergel voor de gevoelige huid heet voor vrouwen Gillette Venus Satin Care en kost u 2,49 euro voor 75 ml. Mannen betalen voor een zwarte bus 2,99 euro maar krijgen daar wel 200 ml voor in de plaats, oftewel een korting van 1,8 euro per 100 ml. Het was Charlie Magazine die in België deze producten vergeleek.

pinktax_vrouw

pinktax

Vrouwen shoppen meer

Katrin Swartenbroux onderzocht voor KnackWeekend.be waarom de pink tax bestaat. Studies, experten en wetten gaven haar een aantal verklaringen. Zo zouden vrouwen op het vlak van mode graag de keuze hebben uit verschillende kleuren en maten, en variatie kost een bedrijf meer. Daarnaast is er het psychologisch effect. Hoe duurder een product, hoe meer ‘standing’ het krijgt en hoe liever we het willen hebben. Vooral vrouwen zouden daar gevoelig aan zijn, omdat zij meer onder druk staan om er verzorgd uit te zien. Vrouwen shoppen simpelweg ook meer, en dat is een reden voor bedrijven om hun vrouwenprijzen op te drijven. Volgens Euromonitor was de globale markt voor vrouwenkleding in 2015 goed voor 638,8 miljard dollar, de markt voor mannenkleding 417,3 miljard dollar. Ook zijn er importtaksen. In de VS variëren sommige importtarieven in functie van het geslacht waarvoor het product bedoeld is. Vrouwenkleding wordt daarbij zwaarder belast dan mannenkleding. In Europa bestaat zo’n classificatie echter niet, dus is ook die importtaks niet gerechtvaardigd.

Andere beharing

Tot slot zijn er in enkele gevallen de daadwerkelijke verschillen in de producten zelf. Volgens Gillette hebben scheermesjes voor vrouwen een andere vorm dan die voor mannen omdat ze bedoeld zijn voor andere lichaamsoppervlakten met een ander soort beharing (dit geldt niet voor wegwerpmesjes). Douchegels voor vrouwen bevatten wel degelijk veel meer verzorgende en hydraterende bestanddelen dan die voor mannen, omdat vrouwen zouden houden van een zacht en romig effect.

Stereotypen

U ziet het al: de pink tax mag dan wel (deels) te verklaren zijn, dat maakt haar nog niet gerechtvaardigd. Integendeel, al deze verklaringen zijn gestoeld op stereotiepe overtuigingen over wat vrouwen willen: een zachte huid, veel kleren, en luxeproducten om ons zelfvertrouwen op te krikken. Hoog tijd dus om komaf te maken met deze discriminatie. Kopen we met z’n allen vanaf nu gewoon de blauwe pakjes of proberen we komaf te maken met deze discriminerende ‘roze belasting’?

Geplaatst in Nieuws, slider.

Eén reactie

Laat een reactie achter bij Nancy Beheydt Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>