1 op de 7 vrouwen werd het voorbije jaar het slachtoffer van partnergeweld. Tussen 2005 en 2011 steeg het aantal klachten over partnergeweld bij de politie met niet minder dan 38%. In 2010 leidde deze vorm van geweld gemiddeld om de 3 dagen tot een dodelijk slachtoffer. Redenen genoeg om een grootschalige campagne tegen geweld op vrouwen te lanceren.

"Door mannen aan te moedigen om zich tegen elke vorm van geweld te verzetten beoogt het Instituut een sterke boodschap: niet alle mannen zijn gewelddadig of onverschillig tegenover geweld."

Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen contacteerde daarom zes bekende mannen om over partnergeweld te getuigen. In een filmpje van zo’n 4 minuten leggen Bert Gabriëls, Guy Swinnen, Axl Peleman, Bruno Coppens, Patrick Chaboud en David Hubert uit waarom zij het belangrijk vinden om de strijd tegen geweld op vrouwen aan te gaan. Via hun boodschap hopen zij slachtoffers en getuigen van partnergeweld aan te moedigen om erover te praten een klacht in te dienen.

“Enkel kiezen voor bekende mannen voor deze campagne is niet zonder betekenis”, zegt Michel Pasteel, directeur van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. “Mannen blijven immers de meerderheid uitmaken van de daders van fysiek en seksueel geweld tegen vrouwen en kunnen er getuige van zijn. Door mannen aan te moedigen om zich tegen elke vorm van geweld te verzetten beoogt het Instituut een sterke boodschap: niet alle mannen zijn gewelddadig of onverschillig tegenover geweld. En intrinsiek hoopt het Instituut ook de vrouwen aan te zetten om dit taboe te doorbreken.”

Net als zij-kant en VIVA-SVV stelt het  Instituut duidelijk: partnergeweld is een aanslag op de persoonlijke integriteit van het slachtoffer en gaat in tegen de fundamentele mensenrechten. Dit geweld komt in alle lagen van de bevolking voor. Iedereen moet beseffen dat het geen taboe is dat tot de privésfeer behoort, maar een belangrijk maatschappelijk probleem. We zijn daarom blij dat het Instituut de coördinatie van de opeenvolgende Nationale Actieplannen tegen Partnergeweld (NAP) op zich neemt.

Je kan het campagnefilmpje op de website van het Instituut vinden. Daarnaast zal het via socialenetwerksites als Youtube, Facebook en Twitter verspreid worden. Tegelijkertijd zal een sensibiliseringscampagne via radiospots op VivaCité, Bel RTL, Nostalgie, Nostalgie Vlaanderen, QMusic, Studio Brussel en MNM gevoerd worden om het brede publiek over dit probleem bewust te maken. Het Instituut publiceerde reeds een aantal interessante studies over de problematiek rond partnergeweld. Je kan meer informatie over deze publicaties en over de recente campagne via hun website vinden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.