mvunitedVlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt heeft het project ‘MV United. Perfect in balans’ voorgesteld.

Het
project kadert in het Europees Jaar voor Gelijke Kansen voor Iedereen
dat in 2007 plaatsvindt. MV United loopt in samenwerking met het
Europees Sociaal Fonds (ESF), VRT, Sanoma Magazines/Comeva en andere
partners. Al de partners hebben de handen in elkaar geslagen om gelijke
kansen voor mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt en thuis op de agenda
te zetten. Met twee tv-programma’s op Eén, twee magazines die zullen
verspreid worden bij de bladen van Sanoma, allerhande projecten en een
website moet MV United ervoor zorgen dat mensen gaan praten over
gelijke kansen op het werk en thuis.




Dat dit nodig is, bewijzen de cijfers. Mannen verdienen gemiddeld 24%
meer dan vrouwen. Allochtone vrouwen verdienen bovendien nog eens 10%
minder dan hun ‘Westerse’ vrouwelijke collega’s. Vrouwen besteden
gemiddeld 24,5 uur per week aan het huishouden, mannen maar 14,5 uur.
Tijdskrediet wordt door 9% van de vrouwelijke loontrekkenden opgenomen.
Slechts 2,9% van de mannen maakt hiervan gebruik.

Minister Van Brempt: “Via allerhande mediakanalen wil ik ervoor zorgen
dat gelijke kansen thuis en op het werk onderwerp van discussie worden.
Mensen discussiëren vaak voor tv, over iets dat ze zien of horen. Ik
hoop dat de tv-programma’s de discussie over bijvoorbeeld de verdeling
van huishoudelijk werk aanwakkeren. Of dat vrouwen, en de mannen die
over hun schouder meelezen, via vrouwenbladen nadenken over hun keuzes
in hun werk en in hun gezin. MV United brengt het debat over gelijke
kansen rechtstreeks in de huiskamer.”

Volgende projecten worden opgestart in 2007:

• Emma (VRT)
‘Emma’ is ‘daily dedicated fiction’ (DDF), fictie waarbij één
maatschappelijk relevant thema centraal staat. Bij ‘Emma’ zijn dat
gelijke kansen voor iedereen. De reeks bestaat uit 110 afleveringen die
in het voorjaar van 2007 op Eén worden uitgezonden. ‘Emma’ wordt samen
geproduceerd door Eén en Sylvester Productions, het productiehuis
waarmee ook voor ‘Kinderen van Dewindt’ wordt samengewerkt. ‘Emma’
vertelt het verhaal van de jonge vrouwen Emma Jacobs en Birsen Ulmez
die samen de obstakels op de arbeidsmarkt overwinnen en aan de slag
gaan bij een tv-productiehuis.

• Dorp zonder vrouwen (VRT)
‘Dorp zonder vrouwen’ (werktitel) is een 8-delige
reality-televisiereeks rond het thema gelijke kansen. Het programma
wordt vanaf september 2007 in prime time uitgezonden op Eén. ‘Dorp
zonder vrouwen’ wordt een samenwerking tussen Eén en een extern
productiehuis en is gebaseerd op het BBC-format ‘The week the women
went’. De reeks laat zien wat er gebeurt als de vrouwen gedurende een
periode uit een Vlaams dorp worden verwijderd. De mannen moeten het
gezin en het sociale leven er rond draaiende houden. Ze voeren dus àlle
taken uit die traditioneel door vrouwen worden gedaan. Daarnaast
krijgen ze een aantal projecten en opdrachten die ze tijdens die
speciale periode moeten realiseren. Het BBC-programma waarop ‘Dorp
zonder vrouwen’ wordt gebaseerd kwam alvast met hilarische resultaten:
één man huurde na de tweede dag een butler in.

• TeamTime (Sanoma Magazines/Comeva)
‘TeamTime’ is een magazineproject voor een breed publiek over de
combinatie werk/gezin/vrije tijd. Er worden twee ‘infotainment’
magazines ontwikkeld die verschillende domeinen bestrijken: werk,
gezin, welzijn, gelijke kansen, economie en zelfs onderwijs. Praktische
tips en info staan centraal, maar op een aantrekkelijke en herkenbare
manier gebracht. Een ‘full scale lifestyle’ magazine dus. Elke editie
is waardevol en zal door de handige info een hoge ‘bijhoudwaarde’
bezitten. Het magazine wordt twee maal verspreid naar alle abonnees van
Libelle, Humo, Flair, Story, Feeling, Feeling Wonen en evita.

• Casanova (UHasselt/SEIN)
Met het onderzoeksproject Casanova wordt nagegaan of het nieuwe
huishouden mogelijk is, en of het gewenst is. Via debatten met
verschillende mensen van verschillende origines wordt uitgezocht wat ze
denken over gelijke kansen voor vrouwen en mannen op het werk en thuis.
Verder wordt er een wedstrijd georganiseerd voor jongeren via scholen
en/of jeugdorganisaties rond gelijke kansen voor mannen en vrouwen in
het huishouden en in de opvoeding. Er worden ook interviews afgenomen
van buitenshuis werkende jonge papa’s om te weten te komen wat ze
denken over de combinatie vaderschap-werken en hoe ze hun toekomst
wensen. De resultaten worden gebundeld en gepubliceerd en worden als
inspiratiebron gebruikt voor de sensibilisatieacties van de overige
partners van MV United.

• MIRA (De Overmolen)
MIRA staat voor Mediacampagne rond Interculturaliteit in Relatie tot de
Arbeidsmarkt. Het project is ontstaan als antwoord op een reële nood
aan een positievere beeldvorming van de Vlaamse allochtone gemeenschap.
Integratie en inburgering zijn loze woorden als geen werk wordt gemaakt
van gelijkwaardige deelname van allochtonen aan de arbeidsmarkt. De rol
van de allochtone vrouw als moeder en echtgenote en spil van het gezin
is hierbij cruciaal. MIRA wil de arbeidsmarktpositie van allochtone
vrouwen versterken door het voeren van een gerichte
sensibilisatiecampagne. Het project omvat onder meer een
acteursopleiding voor allochtone jongeren, een kortfilm, brochures, een
studiedag, …

www.mv-united.be (VRT)
Er komt een overkoepelend webplatform (www.mv-united.be)
dat, naast alle projecten, nog andere nuttige info, tools, … over
gelijke kansen aanbiedt. Dit webplatform zal online zijn vanaf 22
december.

Meer info:
Sara Vercauteren, woordvoerster minister Van Brempt
02 552 63 69 – 0495 21 56 69 – sara.vercauteren@vlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.