Sinds 2006 verzamelt het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen goede praktijken binnen bedrijven die de gelijkheid tussen vrouwen en mannen bevorderen. Deze databank werd vandaag vernieuwd met recente voorbeelden.

Vrouwen hebben nog een aardige weg op de arbeidsmarkt af te leggen vooraleer we van gelijkheid tussen vrouwen en mannen kunnen spreken. Ze maken ongeveer de helft van de werkende bevolking uit, maar verdienen per maand nog steeds 21% minder dan hun mannelijke collega’s. De loonkloof is het duidelijkste symptoom van verschillen die hardnekkig stand houden: een ongelijke toegang tot de arbeidsmarkt, tot beroepen en sectoren, verschillende arbeidsvoorwaarden en andere loopbaankansen. Tijdens Equal Pay Day vragen we hier meer aandacht voor.

We kijken daarbij ook naar de werkgevers. Wat doen zij concreet om de loon- en loopbaankloof te verkleinen? Of om de combinatie werk en privéleven haalbaar te maken? Gelukkig lijken meer en meer werkgevers te beseffen dat het welzijn van hun werknemers ook de organisatie ten goede komt. Het doet ons plezier wanneer organisaties de gelijkheid tussen hun vrouwelijke en mannelijke werknemers centraal zetten.

De databank van het Instituut zet dergelijke modelondernemingen in de schijnwerpers. Het gaat om zeer verschillende organisaties uit verschillende sectoren in België (de bankwereld, de landbouw- en voedingsindustrie, het openbaar vervoer, de horeca, consulting, IT, de geneesmiddelenindustrie, de humanitaire sector, enz.) die zich door hun positieve en originele praktijken weten te onderscheiden. Andere organisaties kunnen inspiratie putten uit de brede waaier aan initiatieven en programma’s inzake gelijkekansenbeleid. We geven je graag een idee van de praktijken die je kan terugvinden:

  • vernieuwende rekruteringsmethodes door middel van het opleggen van vrouwenquota bij de kandidaten voor een topmanagementfunctie of in traditioneel mannelijke functies;
  • mentoringprogramma’s waardoor vrouwen zich kunnen identificeren met vrouwelijke rolmodellen en zo gemakkelijker toegang vinden tot topmanagementfuncties of tot opleidingen;
  • evenementen en campagnes ter bevordering van de empowerment van vrouwen binnen de organisatie en het veranderen van de mentaliteit over de genderstereotypen;
  • opleidings- en netwerkprogramma’s om carrièreperspectieven te openen, in de eerste plaats van vrouwen, door hen te helpen om hun netwerk uit te bouwen en hen te coachen;
  • bezinningsgroepen over zwangerschap en moederschap op het werk, de combinatie van werk en privéleven;
  • reglementen voor meer flexibiliteit in de uurroosters, deeltijdarbeid, telewerken, enz.

Wil je meer weten over de databank van het Instituut? Denk je dat een aantal voorbeelden in jouw organisatie toegepast kunnen worden? Lees er meer over op de website van het Instituut en zorg dat jouw organisatie ook een modelonderneming wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.