Een metrostel voor vrouwen in Calcutta, India (copyright Flippy Whale - Flickr).

Het idee van Jeremy Corbyn, kandidaat-voorzitter van de Britse Labourpartij, om metrostellen te reserveren voor vrouwen, kan op veel kritiek rekenen. Terecht overigens. In Japan of Delhi zijn women only trains nochtans een realiteit. Een vrouwvriendelijkere openbare ruimte vindt zij-kant een betere oplossing.

Volgens Jeremy Corbyn is het onaanvaardbaar dat vrouwen hun levensstijl moeten aanpassen om niet lastiggevallen te worden in de publieke ruimte. De kandidaat-voorzitter wil zijn voorstel eerst aftoetsen bij vrouwen(organisaties). Toch kreeg hij al onmiddellijk tegenwind, onder andere van Labour-collega’s. De kritische stemmen spreken van segregatie, noemen zijn idee niet van deze tijd en wijzen erop dat het extra personeel dat ingezet moet worden om enkele metrostellen manvrij te maken, beter kan ingezet worden om alle metrostellen veiliger te maken.

Angst in de metro

Corbyn lanceerde zijn voorstel nadat de British Transport Police (BTP) bekendmaakte dat de cijfers van seksuele intimidatie in metro’s en stations vorig jaar met 25 procent stegen en zo een trieste recordhoogte bereiken. Een studie van onderzoeksbureau YouGov toont ook reeds aan dat 43 procent van de in Londen wonende vrouwen tussen 18 en 34 jaar reeds het slachtoffer was van seksuele intimidatie in de openbare ruimte. En Londen is niet alleen. Uit een Frans onderzoek van 2011 blijkt dat 43,4 procent van de vrouwen in de regio Île-de-France bang is in de metro, ten opzichte van 19,1 procent van de mannen. Cijfers over Brussel zijn nog niet voorhanden.

In Mexico, Brazilië, Japan, India en Egypte bestaan ook al metrostellen enkel voor vrouwen. In alle landen is geweld ten opzichte van vrouwen de achterliggende reden.

Vrouwen mee aan de macht

Aangezien de publieke ruimte per definitie voor iedereen veilig en toegankelijk zou moeten zijn, vindt zij-kant het wegstoppen van vrouwen een vreemde pleister op een open wonde. Dit is symptoombestrijding en op lange termijn moet dus de kern van het probleem – seksisme en geweld – aangepakt worden, via doorgedreven sensibilisering en een aangepaste wetgeving. Maar ook op korte termijn zijn andere oplossingen voorhanden: een grotere betrokkenheid van vrouwen bij de planning en het beheer van de publieke ruimte, en dus ook het openbaar vervoer, zou al veel kunnen helpen om deze ruimte vrouwvriendelijker te maken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.