VRTVRT en mediarte.be lanceren een campagne om jongeren aan te zetten om te kiezen voor een job in de media. Technische en atypische functies geraken immers maar moeilijk ingevuld. Daarbij focussen ze vooral op vrouwen, want zij zijn nog steeds zeldzaam in de technische jobs.

Om de knelpuntberoepen binnen de audiovisuele sector onder de aandacht te brengen, lanceren VRT en mediarte.be (het sociaal fonds voor de Belgische audiovisuele sector) de campagne ‘Ligt jouw toekomst ook in de media?’. Ze richten zich hierbij in de eerste plaats op jongeren die nog aan hun hogere studies moeten beginnen.

Een tool werd ontwikkeld om deze jongeren te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Ook komen in korte videoclips uiteenlopende rolmodellen aan bod in de atypische beroepen en de technische opleidingen (zoals IT-richtingen): dit zijn immers de knelpuntberoepen in de sector.

Ruud Poppe – Geluidstechnicus from mediarte on Vimeo.

Carla Penninckx – Cameravrouw from mediarte on Vimeo.

Te weinig vrouwen

Daarnaast wordt dus sterk gefocust op vrouwen, zij zijn immers sterk ondervertegenwoordigd in de technische functies. Zo is er Carla, al 36 jaar cameravrouw voor de VRT, en Saskia, een van de sporadische vrouwelijke Chefs Techniek van België. Volgens Kaat Desmet, coördinator diversiteit bij HR VRT, merken ze bij de VRT door de jaren heen een mindere instroom van vrouwen voor technische profielen. Vandaag werken er slechts 12% vrouwen bij de Technologie-afdeling en 35% vrouwen bij de dienst Operaties.

Genderkloof

Ook zij-kant focust tijdens haar Equal Pay Day-campagnes ook al jaren op het belang van de juiste studiekeuze. Ondanks het feit dat steeds meer meisjes hun weg vinden naar de hogeschool of universiteit, zijn ze hoofdzakelijk terug te vinden in ‘zachte’ richtingen met betrekking tot de mens, cultuur of het menselijk lichaam. Technologie blijft een mannenzaak. Deze genderkloof vertaalt zich nadien op de arbeidsmarkt, waar ‘hardere’ beroepen ook beter worden vergoed. Deze ‘horizontale segregatie’, waarbij bepaalde sectoren en beroepen bijna volledig vrouwelijk of mannelijk zijn, is één van de redenen voor de hardnekkige loonkloof.

In 2012 publiceerde zij-kant, in samenwerking met het Vlaams ABVV, de brochure Je studie nu bepaalt mee je loon later. In deze laagdrempelige publicatie legden we het verband tussen studiekeuze, loopbaan en loon en spoorden we jongeren aan om stil te staan bij de impact van hun studies op hun financiële zelfstandigheid en hun gezinssituatie later.

Met deze prijswinnende spot wilde ook zij-kant voor de Equal Pay Day-campagne in 2012 meisjes bewust maken van de impact van hun studiekeuze op hun loon later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.