800 babylichaampjes. Een sensationeel getal dat veel verontwaardiging oproept. Ze werden in de septische put van een Iers klooster teruggevonden. Ongehuwde moeders bevielen er tussen 1925 en 1961 en moesten er hun baby’s achterlaten. Sterke, gezonde baby’s werden door rijke, kinderloze echtparen geadopteerd. De zwaksten aan hun lot overgelaten.

Het verhaal roept veel verontwaardiging op, maar zorgt voor weinig verrassing. Het is intussen algemeen geweten dat de Katholieke Kerk in het verleden weinig barmhartig met ongehuwde moeders en hun kinderen omging. Velen zijn dan ook geneigd zo’n verhaal als een stuk verre geschiedenis te klasseren.

Ze hebben ongelijk. Niet in het minst omdat de Kerk op een dubbelzinnige manier met dit verleden blijft omgaan. Het onderliggende verhaal, van een fundamentalisme dat kwetsbare mensen in het verdomhoekje duwt, is zelfs actueler dan ooit.

Christelijk fundamentalisme houdt stand in een beperkte kring in onze maatschappij, moslimfundamentalisme duikt her en der op en rabiate racisten schreeuwen luid om minder Marokkanen. Door bepaalde bevolkingsgroepen (vaak vrouwen) te marginaliseren, zetten ze de deur wagenwijd open voor misbruiken als die in het Ierse klooster.

Sommige bewegingen, zoals ProLife, stellen openlijk het recht van vrouwen om over hun eigen lichaam te beschikken weer in vraag. De afschaffing van het recht op abortus herleidt vrouwen tot het genetische doorgeefluik dat ze volgens de Katholieke Kerk moeten zijn.

Maar ook minder fundamentalistische bewegingen zetten het welzijn van kwetsbare moeders en kinderen onder druk. In hun besparingsdrift schrappen Westerse regeringen zwaar in sociale voorzieningen zoals gezondheidszorg, kinderopvang en uitkeringen. Vrouwen zijn sterker afhankelijk van deze voorzieningen en dreigen nu sneller in armoede te verzeilen. Samen met andere vrouwenorganisaties protesteerde zij-kant al meermaals tegen deze gang van zaken.

In onze ogen kan enkel een sociale en verdraagzame maatschappij misbruiken zoals die in het Ierse klooster voorkomen. Die maatschappij staat nu sterk onder druk. Laat deze geschiedenis dus een les voor de toekomst zijn in plaats van een sensationele voetnoot.

1 reactie op “Iers klooster een les voor de toekomst
  • D’r leeft de vraag om een levensbeschouwing te vermelden in belastingsaangifte… misschien iets cultureels… een religie dient zichzelf te financiëren 😕

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.