tamponEindelijk is het zover: vandaag wordt de tampontaks weggestemd. zij-kant strijdt al twaalf jaar voor het afschaffen van deze luxetaks op producten voor vrouwelijke hygiëne. De aanhouder wint, want voortaan bespaar je 15 euro op elke 100 euro die gaat naar het kopen van inlegkruisjes, maandverband of tampons.

België is één van de weinige landen ter wereld waar producten voor vrouwelijke hygiëne belast worden als luxegoederen. Je betaalt 21% btw, net zoals voor alcohol of een nieuwe auto. Ronduit discriminerend, zeker als je weet dat zelfs kaviaar of chocolade belast worden op het basistarief van 6%. Voor een menstruatie kies je niet, en tampons en maandverband zijn dan ook basisproducten.

Aankondigingspolitiek

Twaalf jaar geleden werkte zij-kant reeds met Maya Detiège een wetsvoorstel uit over de tampontaks. Om de Kamerleden te sensibiliseren voor de problematiek brachten ze een informatieflyer (in de vorm van een bloedvlek) aan op alle zetels in het halfrond, opdat de Kamerleden verplicht zouden zijn om zich te buigen over de problematiek van de vrouwelijke hygiëne. Toenmalig minister van Financiën Didier Reynders beloofde formeel deze discriminatie recht te trekken en verkondigde dat ook in tal van media. Maar het bleef bij aankondigingspolitiek.

Nieuw wetsvoorstel en petitie

Vorig jaar leek de strijd even gestreden, toen de Europese wetgeving de mogelijkheid bood om een nultarief te hanteren op producten voor vrouwelijke hygiëne en kamerleden Karin Jiroflée, Maya Detiège en Karin Temmerman hierover opnieuw een wetsvoorstel indienden. Als amendement op de programmawet werd dit voorstel tot een btw-verlaging tijdens de begrotingsgesprekken opnieuw weggestemd.

Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop bond de strijd aan tegen de discriminerende taks en verenigde zich in 2016 met het collectief ‘Belgisch en Regelvrij’. Hun petitie verzamelde meer dan 10.000 handtekeningen.

Portemonnee

De slag is nu eindelijk thuisgehaald. De ministerraad maakt vandaag komaf met het tarief van 21 procent. De maatregel kost de schatkist 13,4 miljoen euro. Vrouwen zullen deze btw-verlaging zeker voelen in hun portemonnee. Als je weet dat een vrouw gemiddeld 40 jaar lang tampons of maandverbanden nodig heeft, kan het bedrag aardig oplopen. Afhankelijk van het merk en het verbruik, hebben zou de besparing kunnen oplopen tot 2.000 à 3.000 euro over die hele periode. Zeker is dat wie 100 euro uitgeeft aan hygiëneproducten, straks 15 euro minder zal moeten betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.